Zondag 48 - ‘Is Jezus er wel? Bid om zijn koninkrijk in een gebroken wereld!’

Preek Rijnsburg / Valkenburg, 16 februari 2025

‘Is Jezus er wel? Bid om zijn koninkrijk in een gebroken wereld!’

 

Geliefde gemeente van onze Heer Jezus Christus,

[#1] ‘Bent U degene die komen zou, of moeten we nog een ander verwachten?’

Deze vraag stelt Johannes de Doper vanuit de gevangenis.

Hij had bij de Jordaan vol geloof gewezen op Jezus: Hij die na mij komt is meer dan ik.

Hij is het Lam dat de zonde van de wereld wegneemt, Hij is de redder.

Hij is de koning; zijn koninkrijk is heel dichtbij.

Maar nu zit hij in de gevangenis: Is Jezus werkelijk de nieuwe koning?

Wat verandert er dan als Jezus de koning is?

 

[#2] ‘Bent U het wel? Bent U er wel?’ Is dat niet een vraag die vaak op onze lippen ligt?

Ook al geloven we dat God zegt: Ik zal er zijn.

God geeft bij de doop al de belofte dat je in dit leven door Hem omringd mag zijn.

We geloven dat Corinne bij God mag zijn: in zijn hemelse heerlijkheid.

Wat een troost geeft het geloof in Gods koninkrijk.

Toch is het ook zo dubbel: we zijn met elkaar verdrietig.

Ja Gods rijk komt, Christus is koning en overwinnaar.

Maar zoals Johannes in de gevangenis zat, is er vaak nog zoveel pijn.

We zien de macht van ziek worden, een beperking, van de dood.

Wat kun je dankbaar zijn met een kindje, maar wat een verdriet als je een kindje verliest.

Als jongere kun je zo onrustig worden, van alles wat er gebeurt.

Je opgejaagd voelen, moe van de druk om te presteren: krijg je het perfecte plaatje?

Wat kan de veroordelende mening van anderen je verdrietig maken.  

Echte liefde … wat gaat er veel kapot in relaties.

Satan gaat in deze wereld te keer, en de zonde maakt zoveel kapot.

Is het vreemd dat het veel mensen moeite hebben met dit leven?

Dat veel mensen wegvluchten in verdovende en verslavende middelen.

Wat zien we vandaag van dat nieuwe rijk van God?

Soms lijkt ons leven ook wel op een donkere kerker, waar je de zon niet ziet schijnen.

En klinkt er de roep om een rijk, een wereld, waarin alles goed is.

 

[#3] Laten we kijken wat we hiervan kunnen leren uit dit gedeelte over Johannes.

Het grootste gedeelte van de Bijbel is van voordat Jezus kwam. Het Oude Testament.

Johannes is de laatste profeet van het Oude Testament:  

Vanuit allen die ooit geboren zijn, is er nog nooit iemand zo groot geweest als Johannes.

Als de laatste profeet mag hij zeggen: Nu komt Hij, het koninkrijk breekt baan.  

Wat hebben ze verlangd naar de komst van de koning in de Bijbel.

Een Zoon van de grote koning David, een vredevorst als Salomo.

Maar steeds gaat het weer mis. De mensen vergeten God en er komt weer strijd.

De profeten – zoals we zagen bij Jeremia - wijzen op oneerlijkheid en zonde.

Het volk kan geen rijk van vrede brengen, Jeruzalem wordt juist verwoest.

Maar als Johannes de Doper dan komt zegt Hij: ‘Nu komt het echt heel snel’.

Dat nieuwe rijk van God: zorg dat je klaar bent om Hem te ontvangen.

Er is een klein groepje gelovigen dat is blijven hopen en verwachten op de grote koning.

Denk aan Simeon en Hanna, die zijn blijven wachten op Gods licht.

 

[#4] Maar dan komt Jezus: dan verschijnt Gods koning, Gods rijk.

Je ziet ook dat in Jezus dat rijk dichtbij komt.

De Here Jezus maakt alles werkelijk goed.

Was Johannes de grootste van de profeten, hij is nu de kleinste vergeleken met Jezus.

Als Hij vraagt of Jezus werkelijk de koning is, dan wijst Jezus op wat er gebeurt.

Want velen die iets missen, die beperkt zijn, krijgen genezing.

Een blinde, die zijn weg niet konden vinden door het leven, kan zelf weer zien!
Een lamme, die zich niet kon verplaatsen, staat weer recht op de benen.

Iemand met een besmettelijke huidziekte, waar men met een boog omheen liep, is genezen!

De dove, die niets meekreeg van wat er gebeurde, kan weer horen!
Een dode wordt opgewekt tot leven. Een arme krijgt het goede nieuws te horen.

Bij Jezus is het koninkrijk als gekomen. Hij maakt alles nieuw!

Soms zou ik nog wel even naar die tijd van Jezus terug willen …

Dat het gewoon helemaal goed is. Dat je stil aan zijn voeten kan zitten luisteren.

Dat mensen die het moeilijk hebben, gewoon echt geholpen worden.

Dat het een volmaakt rijk is, waar geen pijn, verdriet en moeite meer is.

Waar de kinderen bij Jezus’ spelen, mogen komen zoals ze zijn.

[#5] Maar wat gebeurt er … Jezus zegt: gelukkig ben je als je geen aanstoot aan mij neemt.

De mensen nemen wel aanstoot aan hem, ze wijzen Hem af.

De Romeinen zien Hem als een opstandeling en bedreiging van het rijk.

Zijn voorloper, Johannes de Doper, komt in de gevangenis terecht.

De Farizeeën vinden dat Jezus de bijbel verkeerd uitlegt en tegen God ingaat.

De Joden roepen, kruisig Hem! Op deze gebroken aarde wordt Jezus afgewezen.

En toch … Jezus laat zich afwijzen, Hij gaat aan het kruis, Hij sterft.

Hij breekt de macht van de satan en dood, door zelf het kruis op zich te nemen.

Waar mensen Hem afwijzen, gaat Hij voor die mensen de weg van kruis en graf.

Zijn koninkrijk bestaat niet in macht en geweld, maar in zijn lijden voor onze zonden.

Hij sterft, om uiteindelijk een koninkrijk te brengen van een compleet nieuwe wereld.

 

Wijzen wij soms deze koning ook niet af?

Dat je zijn rijk mist, omdat je denkt ik heb hem niet nodig?

Dat je denkt ik kan hier het leven zelf wel maken.

En we zijn bezig met presteren, carrière, ons geliefd maken. Zelf een rijkje creëren.

Wat kun je daar onrustig van worden: Jezus zegt: Kom bij Mij, en ik zal je rust geven!

Kom bij mij, wijs mij niet af. Ik ben juist gekomen voor mensen die niet volmaakt zijn.

 

[#6] Moeten we dan maar zeggen: het koninkrijk was er even in Jezus.

En straks is het er weer als Jezus terugkomt? Geef dat dat moment snel aanbreekt?

[Aan armen wordt het goede nieuws bekend gemaakt]

Het mooie van de Catechismus is dat die het ook betrekt op het hier en nu.

Wanneer we Jezus in ons hart laten wonen, wanneer we luisteren naar zijn woord.

Wanneer we Gods Geest in ons laten werken, wanneer we vol worden van Hem:

dan komt er iets van dat koninkrijk in ons leven. Dan groeit de vrucht van de Geest.

Dan zien we meeleven met elkaar, dan zien we liefde, geduld, vrede.

Wanneer we elkaar liefhebben, dan zien we iets van het rijk van Jezus.

 

En het tweede is: dat we bidden dat het werk van de duivel nu al verbroken wordt.

Als we onze handen vouwen, gaat de duivel er met de staart tussen de benen vandoor.

Dan wint de macht van Jezus, en beeft de duivel: want hij weet Jezus leeft!

We mogen bidden om kracht om weerstand te bieden tegen haat, eigen belang.

Wie bidt: ‘laat uw koninkrijk komen’ mag, vanwege Christus’ overwinning rust vinden.

 

Dan staat er ook nog dat je bidt: bewaar en vermeerder uw kerk.

Waar we met elkaar als gemeente Gods woord open doen.

Waar we elkaar ontmoeten, met elkaar meeleven en laten leiden door Christus.

Daar mag in de liefde, in de trouw, in het verbonden zijn: God zichtbaar worden.

Als er gedoopt wordt, we het avondmaal vieren, als we met elkaar uit ons hart zingen.

Nee, we kunnen niet even bij Jezus’ voeten gaan zitten: maar we mogen wel hier komen.

Elkaar als gelovigen hier of elders ontmoeten, bij een open Bijbel.

Geloven dat waar twee of drie samen zijn, Jezus in ons midden is.

 

Laat uw koninkrijk komen, is dus geen gebed voor mensen die uit de wereld weg vluchten.

Maar juist in hoe we hier in het leven staan. Op de vrachtwagen, in de winkel, op kantoor.

Tijdens het sporten of in de klas: we mogen iets van dat koninkrijk zichtbaar maken.

 

Maar … daarmee blijft het toch wel moeilijk. Daarmee zijn niet alle vragen opgelost.

Vergelijk het met een stad die belegerd is. De mensen hebben geen vrijheid.

Het brood en drinken raakt op. Mensen zouden de hoop op kunnen geven.

Zeker als het al zo lang duurt. Vergelijk het met Johannes die in de gevangenis zit.

Zouden ze het volhouden? Zouden ze het overleven?

Maar wat als ze de vaandels van de troepen van de koning zien die de stad komt bevrijden.

Hij verschijnt met zijn enorme legermacht voor de stad. Dan weten ze: hij is er! Hij komt.

 

Zo mogen we geloven dat we in het optreden van Jezus al de vlaggen gezien hebben.

Hij heeft laten zien dat Hij sterker is dan ziekte, dood, beperking, pijn.

Hij heeft zelf de dood overwonnen en is opgestaan.

Johannes mocht in de gevangenis iets horen en zien van die nieuwe koning.

Het zal hem hoop gegeven hebben. Zo mogen wij met hoop vervuld worden.

Eens zal Jezus weerkomen, komt de hemel op aarde.

Dan mogen we voor eeuwig met Hem leven. Dan is het koninkrijk gekomen!

Bid je mee om dat rijk?  Amen