Matteus 24:14 'Blijf waakzaam, houd vol, vertrouw alleen op Jezus, ook als de golven overslaan'

Preek Rijnsburg, 6 april 2025

Tekst: Matteüs 24:1-14 – Als de golven overslaan: blijf waakzaam, houd vol, vertrouw alleen op Jezus.

 

Geliefde gemeente van onze Heer Jezus Christus,

[#1] Afgelopen vrijdag werd ik geraakt door de cartoon in het Leidsch Dagblad.

Er was een plaatje van vier ruziënde mensen op het strand.

Vanaf zee kwam er een enorme vloedgolf aan, die gevaar opleverde.

Maar Wilders, Omzigt, Yezilgoz en Van der Plas waren druk met elkaar.

De coalitie gaat van ruzie tot ruzie, maar is er oog voor het echte gevaar?

Trump met z’n rare sprongen en maatregelen zet economisch de boel op z’n kop.

In het Oosten probeert Poetin zoveel macht uit te breiden.

Europa investeert 800 miljard om de verdediging op te schroeven.

We kunnen niet meer steunen op Amerika.

Hoe meer wapens er komen, hoe groter de kans dat de oorlog dichterbij komt.

Er zijn oorlogen in Afrika, in Israel en Palestina.

We worden stilgezet door zo’n enorme aardbeving in Myamar met duizenden doden.

Er is veel gaande, maar Faber weigert kinderachtig een handtekening te zetten.

Zijn we hier bezig met de juiste dingen? In deze wereld waarin Bente haar leven begint?

 

[#2] Die vraag kan je ook stellen als je dit gedeelte leest. Zijn we bezig met de juiste dingen?

Jezus spreekt over grote dingen die gaan gebeuren, de tekenen van de tijd:

Er komen verleidingen van valse redders,

Er zullen oorlogen zijn en rampen

Er is afval van het geloof en de liefde verkilt.

Een enorme vloedgolf aan gevaren en bedreigingen,  

voordat Jezus terugkomt, voordat het vrederijk begint.

Jezus waarschuwt: zorg dat je met de juiste dingen bezig bent.

Dat je ziet waar het echt om draait en Mij niet uit het oog verliest.

Maar … je kan zomaar bezig zijn met meningsverschillen en dagelijkse problemen.

Bezig zijn met kopen, boodschappen, relaties en allerlei dingen.

Maar ondertussen vergeten waar het werkelijk belangrijk is.

Dat je de tekenen van de tijden mist: de oorlogen, de rampen, geloofsafval en vervolging.

Zodat je niet waakzaam bent en niet ziet wat echt belangrijk is.

Dat je uiteindelijk vergeet wie Jezus wil zijn en waarom Hij aan het kruis gestorven is.

[#3] Daarom spoort Jezus zijn leerlingen aan om te zien wat echt belangrijk is.

Drie dagen voor zijn kruisiging, als Hij al als koning is binnengehaald,

het volk dacht dat Hij misschien in de tempel de macht zou grijpen,

Maar Hij zet de boel op scherp: Eeuwenlang had hun volk de rust bij de tempel gevonden.

Bij de offers, de priesters, het altaar. Jezus laat zien wat voor chaos de tempel is geworden.

Hij gooit de tafels om van de kooplui en wijst aan dat de tempel afgebroken zal worden:

Dat Hij de redder is en dat ze het van Hem moeten hebben.

Maar terwijl ze weglopen uit de tempel, wijzen de leerlingen op die gebouwen.

De enorme stenen zorgen voor imposante gebouwen.

Kijk eens naar de schittering en pracht van de stralende daken.

Naar de ruime open pleinen. Iemand zei in die tijd: wie de tempel niet gezien heeft,

heeft nog nooit een werkelijk indrukwekkend gebouw gezien.

Zelfs de farizeeën, die meestal niet zo positief zijn over Herodes,

spreken vol lof over de tempel die neergezet is.

De Joden denken: we hebben die tempel toch. God is toch bij ons. Hij zal er wel zijn!

Maar Jezus zegt: die tempel zal je niet helpen. Geen steen zal op de andere gelaten worden.

Het gaat erom of je zelf gelooft in Jezus: of je hart gereinigd wordt. Of je Hem gelooft.

Of is het kerkgebouw, je traditie, jouw familie, jouw groep je vastigheid?

Zelfs de heilige doop kan, als het alleen om het teken gaat, zo’n vastigheid worden.

Maar de doop op zich zal je niet redden: je hebt Jezus nodig, in deze onrustige wereld.

Hij zal, als Hij dit zegt, over drie dagen aan het kruis hangen: om de wereld te redden.

Zijn vraag is: leg je bij alles wat er gebeurt, bij alle golven, je leven in mijn handen.

Zoek je bij mij je redding, je weg naar het leven, de waarheid?

 

[#4] In deze rede over de laatste dingen wil Jezus zorgen dat je Hem gelooft.

Dat je Hem vertrouwt en bij Hem, steeds weer opnieuw, je rust vindt.  

Ook als het moeilijk zal worden en het zal moeilijk zijn om te blijven geloven.

Je gelooft in Jezus, je verwacht vrede van Hem, een nieuw rijk.

Maar toch lijken voordat Hij komt die grote golven over te slaan.

De leerlingen kregen er zelf mee te maken: ze werden gekruisigd, verbannen en onthoofd.

De tempel werd inderdaad verwoest en mensen sloegen op de vlucht.

We leven in een wereld van oorlogen, hongersnood en rampen.

En steeds weer staan er mensen op die zeggen dat zij verlossing te bieden hebben.

Dat gebeurt ook in de manier waarop mensen zulke teksten over de toekomst gebruiken.

Dan zeggen ze: kijk eens wat Jezus zegt, wat de profeten zeggen, wat er in openbaring staat.

En dan staat er weer iemand op en die zegt: kijk deze oorlog laat zien dat het einde komt.

Of bij de overstroming in zeeland in 1953, zei men: dit is het einde van de wereld.

In de Amerikaanse burgeroorlog vielen duizenden doden doordat er betere kogels waren.

Rondom de staat Israël wordt er van alles geprofeteerd.

Of denk aan wat er rond corona gezegd is. Vooral bij allerlei sektes en afsplitsingen doet dat dat het goed. Er wordt ingespeeld op angst en de tijd wordt geduid.

En zo zou ik vanmorgen ook kunnen wijzen op de aardbeving in Myanmar, Israël of Poetin.

Maar ik las ergens er zijn 300 oorlogen in Europa geweest in de 19e eeuw.

Er zijn toen 700 aardbevingen geweest. Wij kunnen dat niet een op een invullen.

Laten we goed luisteren naar Jezus: Hij wijst niet op het tijdstip, maar vraagt of je waakzaam bent, of je Hem blijft geloven!  

 

[#5] Wanneer Jezus dan op weg gaat naar het kruis wil Hij waarschuwen.

Pas op voor de valse profeten en misleiders, die menen te kunnen zeggen hoe het zit.  

Mij volgen, dat is niet de makkelijke weg. Dat vraagt volharding en doorzetten.

Dat vraagt geloof in mijn naam, ook als het moeilijk is en de liefde verkilt.

De wereld zal verder gaan: er komen moeilijke tijden.

De zonde is in de wereld, dus er zullen ook rampen zijn.

God heeft ook gezegd dat Hij het kwaad uit zal roeien en straffen.

Mensen doen elkaar ook van alles aan: maar ik zal redding brengen.

Jezus noemt het: het begin van de weeën. Weeën zijn niet fijn.

Als de geboorte op gang gaat komen, maar uiteindelijk werken ze toe naar nieuw leven.

Paulus beschrijft zo ook hoe de wereld in barensnood verkeert.

Maar wijst ook dat het lijden van deze tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid straks.

Van die heerlijkheid moet iedereen horen.

Het belangrijkste is dat velen van die redding gaan horen.

Nee, niet als garantie dat iedereen eens persoonlijk die vraag is gesteld.

Maar wel dat het tot het eind van de wereld gebracht is, dat de volken het gehoord hebben.

Kijk, wanneer dat gebeurd is, dan zal het einde komen.

Niet dat de leerlingen het dan uit kunnen rekenen: want Hij komt onverwachts.

Niet dat ze door hun werk de wederkomst dichterbij kunnen brengen.

Maar wel dat ze een duidelijk opdracht krijgen: help de mensen dit te verstaan.

Niet maar alleen Israël, maar heel de wereld moet horen van de redding door Jezus.

En dan kunnen de golven overslaan, zijn er machten krachten, ziekte, zorgen, dood.

Maar Paulus mag vertellen dat er niets is dat ons kan scheiden van de liefde van God in Jezus Christus. Met verlangend zuchten mag je uitzien naar zijn dag.

[#6] Je zou kunnen vragen: Maar waarom moeten er dan oorlogen zijn?

Waarom gebeuren er soms zulke verschrikkelijke rampen.

Zo’n aardbeving in Myamar. Doden in Gaza. Vluchtelingen in Afrika.

Iemand die een geliefd familielid verliest of psychische nood heeft.

Hoeveel mensen hebben daardoor al niet hun geloof in een goede God verloren.

Als er iemand is die aan de touwtjes trekt, dan is dit toch allemaal niet nodig?

Zou Hij dan niet meer heil en redding hebben kunnen brengen.

Had Jezus niet zonder kruis, gelijk in de tempel een vrederijk kunnen beginnen?

Het zijn de moeilijkste vragen die er zijn … die vragen over het leed in de wereld.

En nee er zijn geen makkelijke antwoorden op. En als iemand ze wel heeft:

Geloof het niet: dan is het weer zo’n vals messias, met een misvormd geloof.

[#8] Toch geloof ik dat we wel een reactie van God zelf hebben.

Dat heeft hij gegeven in zijn Zoon, Jezus Christus.

Laten we luisteren naar wat Jezus hier zegt: er zullen rampen komen.

Er komt nood. Er komt verkilling. En laten we letten op wat hierna gebeurt:

Jezus wordt zelf slachtoffer van haat, geseling, geweld en uiteindelijk gedood.

Gods antwoord op de nood in de wereld wordt uiteindelijk gegeven in het kruis.

Hij zendt zijn zoon om de wereld die verloren is te redden en te verlossen.

Doordat Hij zelf onze pijn op zich heeft willen nemen en de straf willen dragen.

Laten we zorgen dat velen nog van Hem horen en zijn weg willen gaan.

[#9] Wat wordt er dan gevraagd? Wat moeten we doen als de golven hoog komen?

Er zijn mensen die afscheid van God nemen, maar daarmee blijven ze in een wereld,

waarin rampen, aardbevingen en verdrukking een plek hebben. Zij willen geen verlosser.

Er zijn mensen die geloven in snelle oplossingen en geluksprofeten, en ze vinden hun geluk bij kwakzalvers die zeggen dat de problemen door geld, door hun oplossingen en weg gaan.

Maar ik hoop dat jij hoort bij die groep die zich geroepen voelt om Jezus weg te gaan.

Kom, volg mij, hoor mijn stem. Houd vol! Laat de traagheid je niet aangrijpen,

Zorg dat je niet ontbreekt, straks als de bazuinen klinken.

Wat is daarvoor nodig? Houd je blik gericht op Jezus!

Zorg dat je werkelijk rust neemt om tijd door te brengen met Hem.

Om zijn stem te kunnen horen, in je bijbel, in de kerk, in je huis.

Als je luistert naar die stem, je daarvoor openstelt, kun je daarvan vertellen.

In daden van liefde, in delen van troost, in rustig je weg gaan met anderen.

Zodat de liefde van Gods zoon nu al zichtbaar mag zijn door jou heen, tussen alle golven.

Op weg naar de dag dat Gods Zoon weerkomt. Amen